Tilbehør

Øko strikker?

Jeg har altid valgt økologisk når jeg handlede min mad, men der åbnede sig et helt nyt aspekt for mig da karklude trenden ramte alle strikkerne og hæklerne. Jeg kastede mig selvfølgelig over trenden som mange andre. Det er logisk at der også er gode og dårlige tekstiler, men det var aldrig noget jeg havde tænkt på. Man kan indimellem blive helt forpustet hvis man skal tænke på alt det man burde lave om og lave bedre her i verden.

Men strikked karklude er både nemt og miljø venligt. Aldrig mere de pastelfarvede karklude fra supermarked! De er fyldt med micro-plast som desværre fylder vores smukke have. Når man strikker eller hækler karklude er det næsten kun fantasien som sætter grænser. Jeg har brugt nogle ret enkle mønstre eller bare rille strik. Jeg kan bedst lide at mønstret og derved strukturen er lidt tæt, så selve klude kan skrubbe lidt ekstra.

Lær at strikke klude
Strikkede karklude

Garn: 100% bomuld fra søstrene grene

Pinde: strømpepinde str. 3mm

Opskrift: Jeg har slået ca 50 masker op alt efter hvilket mønster jeg ville strikke og så strikkede dem i ønskede længde. De kunne sagtens ha været lidt større!

Det er et utrolig transportabelt projekt og let at have med over alt. Det havde jeg selvfølgelig også, og på et kursus kom jeg i snak med en som også strikkede klude, og “vatrondeller” af resterne fra kludene. Det var en fantastisk ide! Straks fik jeg strikkede et par små firkanter, jeg husker ikke hvor mange masker jeg slog op. Prøv dig frem og se hvad der virker for dig.

restegarns projekt
Strikkede “vatrondeller”

Jeg håber du har fundet lidt inspiration, der er uendelig mange muligheder. Det er også oplagt at afprøve forskellige strikke eller hækle teknikker når man strikker klude.

Det er ikke garn som er lige miljø venligt, men små huske regler er at garnet har “rejst” kort vej fra fx får til butik. Det er egentlig det samme der gælder her som når man kigger på grøntsager. Du finder også økologisk garn, jeg har prøvet noget Pickles Oslo som var ret lækkert.

God strikkelyst!!

strikkede klude
Rillestrik og firkanter

Reklamer

One thought on “Øko strikker?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )